Четвер, 21.09.2017, 08:10
Вітаю Вас Гість | Реєстрація | Вхід

ДПТНЗ "Ковельське професійно-технічне училище"...

Меню сайту
НОВИНИ

Конкурс професійної майстерності серед учнів ДПТНЗ «Ковельське ПТУ» з професії слюсар з механоскладальних робіт    

Конкурс

*****

Конкурс фахової майстерності Переможці конкурсу



*****


Пошук роботи

Форма входу

Категорії розділу
Мої статті [9]
Педагогічна майстерність викладача [11]
Поради викладачу профтехучилища
Педагогічна майстерність майстра в/н [10]
Поради для майстрів професійно-практичної підготовки ПТУ
Цікава інформація [14]
Новини освіти, інноваційні технології навчання за кордоном
Поради випускнку профтехучилища [4]
Поради випускнку профтехучилища, як збудувати свою кар'єру
Накази і листи МОН України [7]
Накази і листи МОН україни стосовно діяльності профтехосвіти
Офіційні сайти



Центр_Инноватики
Цікаві статті

Колективна творчість педагогів

Конкурс професійної майстерності

За державним стандартом ПТО

ПОШУК РОБОТИ — ЦЕ ТЯЖКА ПРАЦЯ

Як написати гарне резюме

Як вибрати ВУЗ

Використання мультимедійних технологій

Підвищення якості навчання

Є таке училище

Перевиховуємо, навчаючи професії

ЧИМ СКЛАДНІШЕ ВЧИТЕЛЮ – ТИМ ЛЕГШЕ УЧНЮ.

Професійна майстерність досягається працею.

Порадник

Педагогічна майстерність викладача

Педагогічна майстерність майстра в/н

Цікава інформація

Поради випускнку профтехучилища

Актуальне відео
Свята

Праздники Украины

Погода

Яндекс.Погода

лічильник
html counterсчетчик посетителей сайта
Статистика

Каталог статей

Головна » Статті » Педагогічна майстерність викладача

В.Коржов. Навчання в ПТНЗ закритого типу

З досвіду пошуку шляхів підвищення ефективності навчання в ПТНЗ закритого типу

Характерні особливості ПТНЗ закритого типу

Автор працює в ПТНЗ при виховній колонії для неповнолітніх злочинців. Подібних в Україні – біля 60. І всі вони мають свої специфічні проблеми, пов’язані з умовами, в яких працюють педагоги, задачами, які вирішують і, звичайно, контингентом, досить своєрідним і не простим. Пошук шляхів підвищення ефективності професійно-теоретичної підготовки кваліфікованих робітників в данних умовах можна здійснювати тільки з врахуванням цих конкретних особливостей. Які ж вони?

Навчально-виробничий процес в училищі здійснюється не тільки відповідно до законів та інших нормативно-правових актів у галузі професійно-технічної освіти, але і вимог Кримінально-виконавчого кодексу України, Правил внутрішнього розпорядку установ виконання покарань.

Одне з найхарактерніших в житті училища на відміну від звичайного – функціонування в замкненому середовищі. Коли учень вперше після перебування в слідчому ізоляторі і карантині ( 2 тижні в спеціальному приміщенні при колонії) попадає в училище, він з жадобою поглинає нові враження і інформацію. Кожна нова людина, будь то майстер, викладач чи адміністратор стає об”єктом зацікавленого вивчення і додатковим емоційним чинником. Тому саме першому знайомству з учнем, методиці першого уроку в училищі приділяється найбільша увага. Не розчарувати учня, виправдати очікування його на щось нове і цікаве – від цього в значній мірі залежить подальша успішна робота викладача, його педагогічний і моральний авторитет.

Контингент

З кожним роком збільшується кількість новоприбулих вихованців, які не вміють ні читати, ні писати, ні рахувати. Якщо років 20-30 назад таких було 1-2 чоловіка на всю колонію, то сьогодні – 2-3 на кожну навчальну групу. 60% учнів мають психічні відхилення (за даними медчастини колонії 30% вихованців колонії стоять на диспансерному обліку з психічною патологією і ще 30% - це контрольна група схильних до суїциду, членоушкодженню, наркоманії і т.д.). Багато з учнів мають складну і понівечену долю: розбій, згвалтування, вбивство – саме за ці важкі злочини відбувають покарання більшість вихованців Ковельської виховної колонії. Серед них є такі, які практично не знають своїх батьків, дитинство яких в кращому випадку пройшло в дитбудинку, в гіршому – в підвалах, теплотрасах. Разом з тим, досить частими «гостями» училища є вчорашні першокурсники університетів, коледжів, діти з благополучних сімей.

В аудиторії поруч з вчорашнім першокурсником ВУЗу сидить шестикласник (за шкільним, але далеко не інтелектуальним статусом), поруч з підлітком, який чи не краще п`ятдесятирічного викладача володіє комп` ютером, - той , що навчився тільки відніманню і тільки у слабшого. На одному уроці перед викладачем стоїть завдання одних вчити вчитися, а у інших не відбити інтерес до навчання давно відомими істинами і інформацією.

Підвищення ефективності навчання в ДПТНЗ «Ковельське ПТУ»

В таких умовах викладачу замало знати свій предмет, будь то теоретична чи практична дисципліна. Постійно треба працювати над підвищенням свого методичного рівня, опановувати сучасні навчальні технології.

В училищі діє принцип: «Чим складніше вчителю – тим легше учню». Це дещо перефразований вислів Л.М. Толстого, який, як відомо, був не тільки геніальним письменником і філософом, але й, не шкодуючи сил, займався навчанням також складного контингенту – дітей забитих і неграмотних селян. Принцип допомагає педагогам, особливо молодим, усвідомити, що тільки приклавши значних зусиль, можна розраховувати на позитивний дидактичний результат, можна поважити себе і свою працю.

Вирваний з звичного середовища і позбавлений можливостей задовольняти свої емоційні потреби традиційними для себе способами малолітній злочинець, якщо йому своєчасно допомогти, може несподівано для себе відкрити, що навчання саме по собі може бути цікавим. На уроках професійно-теоретичної підготовки широко використовуються приклади з історії або, навпаки, з науково-фантастичного майбутнього. Коли викладач розповідає про дамаську сталь, древні рецепти термообробки, технологію виготовлення самурайських мечів, надтвердість, надпровідність, прозорість, «пам’ять» сучасних матеріалів і т.д. і т.п., і вчорашні студенти, і шестикласники не тільки з цікавістю слухають, але й активно обговорюють почуте. Тільки лінивий викладач в цій ситуації не направить урок в інтерактивне русло.

При творчому підході, при розумному формуванні складу команд, раціональному розподілі ролей вдається проводити і ділові ігри, і

„мозковий штурм”, і „акваріум”; використовувати інші інтерактивні технології навчання. Впроваджуються по мірі можливостей в навчальний процес комп`ютерні технології, інші інновації. Як приклад - організація урока-змагання при проходженні теми «Макроструктура і мікроструктура металів та методи їх дослідження» з курсу «Матеріалознавство».

Спочатку учням пропонується самостійна робота з книгою - вивчення принципу дії мікроскопа та порядку підготовки зразків для макро - і мікродослідження. На роботу відводиться 8-10 хв.

Заздалегідь із числа бажаючих (як правило, «сильних» учнів) готуються арбітри. Викладач повинен з ними попередньо розібрати питання, і оцінити якість їх засвоєння арбітрами . Іншим викладач пояснює, що при такій формі змагання успіх команди буде залежати від кожного з учнів. Для запобігання можливих конфліктів важливо правильно сформувати команди з врахуванням міжособистісних відносин учнів в даній групі. Учасникам змагань роздають картки з словами «Так» і «Ні». Їм вже стає цікаво: як це – урок, і раптом змагання.

Викладач задає питання, побудовані так, що на них повинні бути дані однозначні відповіді.Учні при абсолютній тиші піднімають картку з відповіддю. Арбітри відзначають у себе неправильні відповіді. В якій команді найменше неправильних відповідей, та команда - переможець. Після підбиття підсумків оголошуються місця команд, відзначаються ті, хто погано засвоїв матеріали і до них прикріплюються арбітри, щоб разом розібратися в помилках. На наступному уроці обов'язково перевіряється засвоєння матеріалу тих, хто «пас задніх» на змаганні.

1. З допомогою гри-змагання викладач має можливість виявити
учнів, які слабо засвоїли навчальний матеріал і вчасно надати їм допомогу.

2. Игра-змагання активізує увагу учнів, збуджує цікавість.

Таким чином, ігри-змагання є ефективним прийомом формування пізнавального інтересу у учнів.

Нерідко в пригоді стають і півзабуті, але ефективні в наших умовах методи, як, наприклад, випереджального навчання Лисенкової, завдяки якому до кожної нової складної теми учні підходять попередньо підготовленими. Не побоюсь признатись: інколи використовуємо і такий «антипедагогічний» метод, як механічне заучування, або, простіше кажучи, зубріння. Неодноразово приходилось спостерігати, як учень, зазубривши, наприклад, закон Аносова (матеріалознавство) і, можливо, вперше в житті чесно отримавши оцінку «чотири»:

а) починає потрошку вірити в свої сили;

б) в нього пробуджується інтерес до навчання: « А давайте я ще що-небудь вивчу, а ви поставите «чотири»;

в) з часом він починає в міру своїх можливостей розуміти суть того, що зазубрив.

Передбачаю можливий скепсис відносно таких тверджень. Але якщо згадати, що колектив вихованців – це замкнений осередок, де палітра способів самоствердження досить обмежена і до «дебілів» відносяться, м’яко кажучи, без поваги, то бажання і мотивація до навчання неграмотного хлопця стануть зрозумілішими.

Велику допомогу в вирішенні дидактичних задач надають розроблені викладачами і впроваджені в навчальний процес мініпідручники з більшості професійно-теоретичних предметів. Мініпідручники допомагають вирішувати деякі проблеми і задачі:

а) частково компенсувати нестачу або відсутність україномовних підручників;

б) суттєво зменшити потреби в зошитах, ручках, олівцях (відпадає потреба в конспектуванні);

в) вивільнити більшу частину уроку на творчу роботу викладача ( те ж конспектування);

г) „доганяти” пропущене тими, хто зарахований в училище пізніше початку навчання в групі або пропустив заняття з хвороби.

І ще, думаю, не буде великим педагогічним криміналом, якщо обдарованого учня, попередньо задавши йому вивчити тему в мініпідручнику, відпустити з уроку готуватись до конкурсу професійної майстерності, технічної олімпіади або просто лишній раз повправлятись роботі на комп”ютері, воднораз оформивши інструкційно-технологічну карту для виробничого навчання.

Добитись уваги, зацікавленості учнів на уроках професійно-теоретичної підготовки, а відтак і підвищення їх ефективності неможливо без повсякденної кропіткої виховної роботи. Немалу роль в такий діяльності педагога відіграє постійнодіюча училищнв виставка. Про неї кілька слів окремо.

В деякій мірі це не тільки виставка, а мінімузей історії училища. Є експонати технічної творчості, яким по 30 і більше років. Крім технічної творчості представлені розділи „Промислова продукція”, „Товари широкого вжитку”, „Художні вироби”, „ Прикладне мистецтво”( „Предмети культового призначення”. Увазі відвідувачів пропонуються фотоальбоми, в яких відображено сьогодення і минуле училища. Знайомлячись з експонатами, і слухаючи історію їх створення, немало вихованців висловлюють бажання навчитись робити те, що й їх попередники.

Деякі загоряються ідеєю залишити після себе якийсь експонат. Нерідко можна спостерігати здивування на обличчях вчорашніх хуліганів, крадіїв, гвалтівників і вбивць. Видно, побачити такого „за гратами” вони не очікували. І може саме в цей час вони думають, що суспільство на них хрест не ставить і в котрий раз надає можливість обирати свій шлях в житті. Шлях - прямий, через кропітку працю і навчання, а не кривий, з кінцевою зупинкою в кримінальному тупику.

Категорія: Педагогічна майстерність викладача | Додав: rekun88 (21.04.2014)
Переглядів: 459 | Рейтинг: 1.0/1
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: